RSS довод

Dekupaž

Објављено

MALO ISTORIJE

Dekupaž ili DECOUPAGE je reč nastala u 20. veku i dolazi od francuske reči ‘decouper’ koja u prevodu znači ‘ iseći, isecati’. Sama tehnika rada je isecanje i aranžiranje delova papira i njegovo lepljenje na obojenu ili drugačije pripremljenu površinu, te lakiranje. Kada se tehnika izvodi na tradicionalan način, onda uključuje nanošenje čak 30-40 slojeva laka koji su šmirglani svaki posebno da se dobije mek sjaj i trodimenzionalnost slike. Isto tako isečeni papir se može lepitii na staklo sa poleđine i onda se dobija izgled posebne dubine slike.

Tehnika je na prostor Evrope dospela u 12. veku iz Kine (!) gde su kineski seljaci upotrebljavali papir živih boja za dekorisanje prozora, lampiona, kutija za poklone i dr, a još dublje korene vuče iz istočnog Sibira.

Svoj procvat u Evropi dekupaž doživljava u 17. veku kada venecijanski majstori, u pomami za nameštajem oslikavanim tehnikom kineskog laka, a preskupom izradom i nedostatkom istog,  nude tržištu jeftiniju alternativu u vidu dekupaža na nameštaju,  a tehniku nazivaju još i ‘l’arte der povero’ – umetnost siromašnih.

Ipak, ova vrsta dekoracije nameštaja je ubrzo imala svoje poklonike u najpoznatijim ljudima svog vremena: Madam de Pompadur, Mari Antoanetu, kasnije čak i  Matis i Pikaso koriste ovu tehniku.

Do današnjeg vremena, originalna tehnika se razvijala i evoluirala u mnogo različitih stilova i novih tehnika. Jedna od najpoznatijih je i ‘salvetna tehnika’, ali je nikako ne treba mešati sa originalnim dekupažom, jer ima svoje posebnosti i načine izrade.

KAKO SE PRAVI DEKUPAŽ

Dekupažom možete dekorisati bilo koji čvrst objekad. To može biti drvo, staklo, metal, karton, keramika, pa čak i platno.

Potreban materijal i alat je:

  • predmet koji ćete dekorisati
  • slike koje ćete lepiti (to mogu biti vaše fotografije, isečci iz novina, pisani tekstovi, odštampani motivi, razglednice, salvete, pa čak i tekstil i čipka, ili posebna vrsta papira za dekupaž koji se može naći u hobi prodavnicama)
  • alat za sečenje – oštre makazice tankog sečiva, hobi nožić ili skalpel
  • lepak (postoji posebna vrsta lepka za dekupaž koji je ujedno i lak koji služi i kao gornja zaštita, ali možete koristiti i običan beli sintetički lepak (ja sam probala tutkalo za drvo-odličan je!) koji je potrebno razrediti sa par kapi vode (rad nakon korišćenja običnog lepka morate zaštititi lakom)
  • pljosnata četkica za nanošenje lepka ili bilo koji alat koji je vama zgodan: sunđerčići, štapići sa vatom…
  • lak za zaštitu može biti bilo koji, samo da nema uljanu osnovu, najjednostavnije je koristiti akrilni bezbojni lak u spreju, mat ili sjajni – po vašem ukusu
  • opciono – fina (tzv. vodena) šmirgla, 800-2000 za ravnanje i poliranje,a ko hoćete da slika ima trodimenzionalnost
  • opciono – akrilna boja za podlogu
  • opciono – četkica za bojenje podloge

Postupak izrade

  • Pripremite sav potreban materijal pre početka rada, kao i objekat koji ćete dekupažirati.
  • Obojte predmet ako je potrebno akrilnom bojom (eventualno stavite i krakle)
  • Isecite motive koje ćete lepiti na izabrani predmet. Možete ih i pažljivo iscepkati, to će dati mekši izgled i neprimetniju ivicu oko slike. Dok sečete, držite makazice nagnute u desnu stranu, tako da papir sečete pod uglom, da biste izbegli da se vidi belina poprečnog preseka papira na gotovom radu.
  • Složite isečene slike u željenu formu pre lepljenja
  • Ako koristite papir za dekupaž koji ste kupili u hobi prodavnici, prvo ga potopite u mlaku vodu par minuta, pa ga stavite na papirni ubrus da upije višak vlage
  • Nanesite lepak na površinu predmeta u tankom sloju i jednako ga razmažite
  • Motiv pažljivo zalepite na željeno mesto i obavezno istisnite sav vazduh ispod njega tako što ćete četkicom umočenom u lepak zrakasto od sredine jačim pritiskom mazati prema krajevima, pri tom vodeći računa da ne pokidate motiv (ako koristite deblji papir, kao onaj od fotografija ili razglednica, namažite tenko i njega lepkom)
  • Ako lepite papir jedan preko drugog, pustite da se svaki moti prvo osuši da se ne ošteti onaj koji ste već zalepili
  • Ako želite da vaša slika ima dubinu i trodimenzionalnost, svaki pojedini motiv nakon sušenja pređite sa nekoliko slojeva laka; kad se potpuno osuši grubljom šmirglom (800) omekšajte ivice motiva pa ga polirajte finijom (2000).  Što više slojeva ima vaša slika, motivi će izgledati spektakularnije. Ovo je u stvari i najvažnija odlika dekpaža – što je komplikovaniji i ima više slojeva laka te više trodimenzionalnosti -to je ekskluzivniji i vredniji.
  • Kada je suv i poslednji sloj koji ste naneli, prelakirajte ga i uživajte u njemu!

Sama po sebi tehnika nije komplikovana za izvođenje, ali je potrebno vreme i strpljenje da se posao dovede do kraja. Ja sam do sada napravila svega nekoliko ovakvih radova, međutim, od kako sam postala majka, ovo je praktično neizvodljivo ako uzmemo u obzir nedostatak prave radionice i vremena koje iziskuje rad.

28 responses »

  1. Divan blog (sa maštovitim imenom) i divni radovi, tako raznovrsni i pedantno napravljeni! Jako mi se sviđaju “povijesne crtice” i vlastiti tutoriali – svaka čast i nastavi dalje…! :)

    Одговор
  2. Radovi izgledaju stvarno fantastično. Najlepši mogući način da dokona domaćica utroši svoje slobodno vreme, još bolje ako se može nešto i zaraditi. Sve pohvale! :-)

    Одговор
  3. Prvo moram da izrazim divljenje vašem umeću i radovima. Odavno i sama priželjkujem da počnem da se bavim dekupažom, neodoljiva mi je. No do sad nisam uspela da pronadjem gde u Vojvodini ili Srbiji mogu da se nabave lepkovi i ostali potrebni materijali. Na netu sam našla “gizelahobi” u Temerinu ali rekoše da su zatvorili prodavnicu. Hvala što ste vaše radove podelili sa nama!!!

    Одговор
    • Draga Ljiljo, hvala na komplimentima!
      Ne znam u kom gradu živite, ali pokušajte da nađete lepkove i drugo potrebno za dekupaž u svim bolje snabdevenim knjižarama, ima ih u Novom Sadu u Oxi, u Rumi u Zapisu, a sigurna sam i negde blizu Vas. Za svaku pomoć sam tu da Vas uputim. Sve veće veleprodaje i maloprodaje uglavnom šalju materijal brzim kurirskim službama, tako i ako nemate mogućnost da ih lično posetite, možete kupovati od njih.

      Одговор
  4. Hvala na odgovoru, puno bi mi značilo ako bi mi dali adrese tih veleprodaja pa da vam vise ne dosadjujem. Pokušala bih naručivanje brzom poštom, Inače živim u Kuli. Unapred hvala :)

    Одговор
  5. Draga Ljiljo, čeka Vas mail u sandučetu!

    Одговор
  6. Caooo!
    Ovde u Kragujevcu uopste nema po knjizarama busaca za papir.Gde mogu da ih kupim?
    Poslednji radovi su fantasticni.Stvarno svaka cast.
    Veliki pozdrav

    Одговор
  7. Повратни пинг: 2010 in review « Dokona domaćica's Blog

  8. Pozdrav,pratim vas rad vec duze vreme kako na fb.tako i na forumu MRR.i naravno da mi se sve svidja,..ovim Dekupazom sam fascinirana odnosno onim sto sam procitala ovde.
    Planiram da probam nesto da uradim,.za pocetak neke drvene sitnice,policu,hoklicu,..a kasnije mi je palo na pamet da uradim jedan starinski trpezariski sto.Nadam se da cu dobiti neki koristan savet u koliko mi bude potrebno,kao napr,koliko je to trajno,..mislim konkretno na stolicu i sto.
    Pozz i Hvala :)

    Одговор
    • Draga Perlice, raduje me Vaše zanimanje za moje radove! Sve što Vas zanima možete pitati, ovde u vidu komentara, ili na mail analjib.t@gmail.com.
      Dekupaž koji se radi lepkom namenjenim specijalno za ovu tehniku je prilično trajan, moje stolice su u upotrebi već 8 godina i nisu se pohabale. Ako želite da dodatno osgurate motive, jednostavno premažite sve slojem bezbojnog mat laka koji možete naći u svakoj farbari.

      Одговор
  9. caosssss!
    http://www.trionint.rs/srp/category/?conid=302

    Dekorativni bušači kako mogu da narucim? Ne javja se niko na telefon,nema odgovora na e mail. Sta da radim?
    Gde se moze kupiti Dekorativni bušači ?

    Одговор
  10. Katarina Miljkovic

    Prelepi saveti :)
    Zanima me dekupaz tehnika fotografija na platnu. Da li mogu koristiti obicnu fotografiju ili je bolje da fotografiju stampam na papir umesto onog debljeg i plastificiranog papira? Ne znam kako bi uopste uspelo to sa obicnom fotografijom. I da li je postupak isti kao gore naveden?

    Одговор
  11. Evo vec skoro sat vremena citam savete, uputstva, komentare i ne mogu da odvojim pogled od mastovitih radova…ostala sam bez teksta!!!!!!!!!
    Ja sam isto resila da se oprobam u dekupazu pa sam htela da pitam da li mora da se koristi taj poseban lepak ili moze da se koristi i lepak za drvo, tzv. tutkalo?

    Одговор
  12. Sve vam je predivno.Odskora sam pocela da radim dekupazi htjela sam da stavim fotografiju na kutiju koju radim.Zanima me da li ide klasicna fotografija ili se stampa na nekom posebnom papiru da .Da li je postupak isti kao i sa salavetama …

    Одговор
    • Možete lepiti bilo šta, ali mislim da je bolje napraviti kopiju fotografije. Lepkovi se razlikuju po jačini i gustini, za lepljenje salvete možete koristiti bilo koji a za deblje papire bolji je profesionalni dekupaž lepak (Marabu). Postupak je gotovo isti, imate ba objašnjeno korak po korak ovde na blogu.

      Одговор
  13. Zdravo! Pre svega želim da Vam se zahvalim na svim savetima koje nam dajete, od srca, svim kreativcim. Često se okrećem dekupaž tehnici, ali nekako volim i da svoj nakit volim da kreiram oslikavajući ga ručno i to radim češće. Htela sam da krenem dalje u dizajniranju modnog aksesoara, pa sam htela da Vas pitam za mali savet. Videla sam da se dekupaž može primeniti i na eko koži…bar mislim da je to dekupaž. Ako grešim ispravite me. Da li ga je moguće primeniti i na eko koži? Evo kako to otprilike izgleda i meni je fenomenalno. Hvala unapred: :)
    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=500992583258478&set=a.497842716906798.120352.452134118144325&type=1&theater

    Одговор
  14. potreban mi je savet do sad sam radila dekupaz samo na drvetu i staklu i koristila lepak marabu a ponekad i drvofiks interesuje me kojim lepkom bih mogla raditi dekupaz na torbicama ,,unaped se zahvaljujem

    Одговор
    • Na trzistu postoje lepkovi za dekupaz/salveta tehniku namenjeni apliciranju na platno, potrazite ih u hobi-prodavnicama. Nisam sigurna da li alternativni lepkovi mogu da se koriste na predmetu koji se puno haba i nosi, najbolje je da eksperimentisete na nekoj odbacenoj torbi i sami vidite sta vam je ciniti

      Одговор
  15. Cao svima! Ja sam nova u ovome i trenutno samo prikupljam informacije i ideje. Ono sto mene interesuje je, da li, kao sto se koristi salveta tehnika, postoji mogucnost da se koriste i fotografije ili slike iz casopisa, a da isto imaju lep prelaz na rubovima kao salvete?Hvala na odgovoru unapred :D

    Одговор
  16. Ja sam probala da radim dekupaz na drvenom sanduku ali sam ga prethodno ofarbala u belo (farba je na uljanoj pazi, drugu nisam imala) pa sam lepila salvetice sa tutkalom i sada je ispalo super, samo sto nema sjaj, a ovde vidim da se izbegava lak na uljanoj bazi, moje je pitanje zasto? Ne mogu da stavim akrilni zato sto je on na nitro bazi pa kad dodje do mesanja uljane i nitro baze farba se ljusti i unisticu sliku koju sam dobila dekupaziranjem :( Molim za pomoc! Unapred zahvalna

    Одговор

Оставите одговор

Прати

Добијте сваки нови чланак достављен у ваше поштанско сандуче.

Придружите се 942 других пратиоца

